Зберігаємо документальну пам’ять міста

Архівному відділу – 40 років. Коли в житті все йде буденно, являємо собі архів як щось далеке і непотрібне. Для більшості це стоси документів, що припадають пилом і до яких не доведеться звертатись. А от коли виникає потреба підтвердити документально певні події з особистого життя чи життя підприємства, трудового колективу, дорога приводить до нас. І від того, чи збережено документи, чи професіонали працювали в архівних підрозділах підприємств, організацій, установ, почасти залежить доля людини, родини, колективу, підприємства.

Сьогодні хочеться не просто згадати про архів, а відзначити: архівному відділу виконавчого комітету Бориспільської міської ради цими днями виповнюється 40 років. Відділ є виконавчим органом міської ради, який реалізує державну політику у сфері архівної справи і діловодства в межах своєї компетенції, здійснює управління архівною справою і діловодством на території міста.

Трохи історії: Документи довоєнного періоду міста не збереглись, тому що за період Великої Вітчизняної війни місто зазнало великих втрат, майже все було спалено окупантами. Місто було визволено від окупації 23 вересня 1943 року, і Бориспільська селищна рада районного підпорядкування відновила свою діяльність у вересня 1943року.

Для архіву виділили приміщення по вул. Леніна, 24 (сьогодні вул. Київський Шлях, де зведено житловий будинок із приміщенням стоматполіклініки). Будівля належала лісгоспу, поряд розміщувались санепідстанція та відомча житлова квартира. У 1972 році архів переведено до нового приміщення по вул. Чехова, де також поряд знаходились ЗАГС, міське комунальне господарство та бюро технічної інвентаризації.

З 1 січня 1957 року у зв’язку з клопотанням виконкому Бориспільської районної ради депутатів трудящих на підставі рішення виконкому Київської обласної ради депутатів трудящих від 30.12.1956 року № 980 селище міського типу Бориспіль переведено до категорії міст районного підпорядкування. 1975 року, відповідно до Указу Президії Верховної Ради УРСР від 03.03.1975 року, Постанови Ради Міністрів Української РСР від 10.03 75 року № 123 та рішення виконкому Київської обласної ради від 31.03.1975 року, місто віднесено до категорії міст обласного підпорядкування.

Рішенням виконавчого комітету міської ради від 17.04.1975 № 82 «Про затвердження штатного розпису міськвиконкому з відділами на 1975 рік» затверджено штатний розпис, в тому числі:  державний міський архів – одна особа (завідувач) з окладом 87,50 рублів. Так, з 1975 року почав функціонувати архівний відділ.

У зв’язку із створенням державного міського архіву відбувся перерозподіл документів, до нього були передані документи установ та організацій, що знаходилися на території міста і які до цього зберігалися в архівному відділі районної ради.

У 2004 році архівному відділу було виділено приміщення в будівлі державного казначейства, а за старою адресою: вул. Чехова продовжує діяти трудовий архів.

Першим керівником державного міського архіву був Андрій Марченко. З 1 жовтня 1975 року зараховано на посаду завідувача міським архівом Людмилу Биковець, яка віддала архівній справі близько 30 років. З 2001 року начальником архівного відділу призначено Зою Вихрову. А з 20 серпня 2008 року посаду начальника обіймає автор цих рядків — Марія Довгенко.

З метою запобігання знищення документів з особового складу ліквідованих підприємств, установ, організацій, в т. ч. приватної форми власності, з 01.01.2004 року відкрито трудовий архів, який спочатку очолювала Л. Биковець, у 2005 році передала справи Світлані Коноваловій, а з 2008 року на посаді завідувача трудовим архівом працює Галина Когут.

На 1 січня 2015 року в трудовому архіві налічується 150 фондів, що складає 8 710 одиниць зберігання, в архівному відділі зберігається 43 діючих фонди, що складає 16 311 одиниць зберігання. У 2014 році трудовим архівом виконано 518 запитів та архівним відділом 235 запитів.

До ювілейної дати архівному відділу є про що сказати.

Щиро дякуємо міському голові Анатолію Федорчуку за підтримку та розуміння вагомості архівної справи і сприяння у вирішенні всіх питань, а також керуючій справами Людмилі Передерей. В архівному відділі забезпечено і належні умови для зберігання документів. Останні п’ять років архівний відділ посідає почесне перше місце серед архівних відділів міських рад області. А також, відповідно до організованого та проведеного Всеукраїнського огляду-конкурсу Державною архівною службою та профспілкою працівників державних установ України, у 2015 році архівний відділ виконавчого комітету Бориспільської міської ради нагороджено Дипломом I ступеня у номінації «Кращі умови праці в архівних відділах районних державних адміністрацій та архівних відділах міських рад».

Вагомим досягненням архівного відділу є те, що розроблено та введено в дію Архівну програму. Головне завдання нововведення полягає в тому, що фізична або юридична особа, звернувшись до архівного відділу, відразу мала змогу отримати необхідну інформацію про наявність та зміст певних документів у скорочений термін і тим самим забезпечуючи фізичне збереження документів.

Ми живемо в час розквіту інформаційних технологій, проникнення яких відбувається в усі галузі і сфери життєдіяльності людини. Не є винятком і архівна галузь. Зосереджуючи свою роботу на впровадження системи управління якістю в роботі, архівним відділом Бориспільської міської ради організовувались та проводились Всеукраїнські Інтернет-конференції, участь в яких взяли архівісти різних регіонів України. І архівний відділ Борисполя перший на своєму рівні (місто з 50-тисячним населенням) організував дані заходи.

Але працівники архівного відділу досягали успіхів у співпраці з відповідальними за ведення архівної справи підприємств, установ та організацій міста. Хочеться назвати ветерана архівної справи Ніну Трикоз, яка уже на заслуженому відпочину, та близько 40 років працювала в архівному підрозділі «ДП «МА «Бориспіль». Також приємно співпрацювати з Тетяною Чернишовою, Світланою Кузьменко, Ольгою Телепньовою, Людмилою Копач, Олександром Антоненком, Світланою Коноваловою, Світланою Сьомак, Оленою Дикою, Людмилою Галець, Оленою Присяжною, Тамарою Нікітко, Світланою Ткаченко.

Належний рівень ведення діловодства – запорука успіху установи, організації, за останні роки силами архівістів напрацьовано номенклатури справ, відповідно до яких поформовано справи. У 2013-му та 2014 роках у КП «ЖРЕУ», КП «ЖЕК-1», КП ВКГ«Бориспільводоканал», ДНЗ документи опрацювали за десятки років. Також вдячна керівникам підприємств, закладів за розуміння та проведену масштабну роботу.

Вітаю всіх, хто присвятив своє життя збереженню документальної пам’яті міста, з ювілейною датою. Вашими руками формується потужний інформаційний ресурс, який дає змогу історикам, науковцям, студентам, і тим, кого цікавить історична спадщина, відкрити маловідомі сторінки життя міста. Впевнена, й надалі ви збагачуватимете кращі традиції професії, віддано служитимете обраній справі. Бажаю архівістам міцного здоров’я, щастя, сил, успіхів і натхнення у нашій відповідальній і благородній справі.

Марія ДОВГЕНКО, начальник архівного відділу

Share Button