Першопрохідців очікують фінансові бонуси

На об`єднання громад бюджетом передбачено чимало коштів

Територіальна реформа настирливо стукає в двері. Про це  йшла  відверта дискусія під час наради в облдержадміністрації за участі керівництва КОДА й облради, голів сільських та селищних рад, народних депутатів, експертів.

Ще раз вчитатися в рядки закону

— Закон «Про добровільне об`єднання громад» без рішення сільських рад, обласної ради не запрацює, — наголосив очільник області Володимир Шандра і  вкотре закликав місцевих керівників вчитатися в кожний рядок закону, ретельно проаналізувати відповідну методику Кабміну, аби зробити процес об`єднання громад якнайменше безболісним і максимально ефективним для людей.

Усе вирішуватиметься у громадах, акцентував Володимир Миколайович і нагадав, що сьогодні в Україні із 11 тисяч сільських рад лише п’ята частина самодостатня. Ось чому приклад Швеції, Польщі, країн Прибалтики, досвід яких узято за основу в українській методиці, має бути вміло «прищеплений» на теренах області.

Про переваги, які надає законодавець в процесі територіальних змін, а також про причини їхнього прискорення переконливо розповів один із «архітекторів» цієї реформи, народний депутат шостого скликання, член ради експертів при Голові Верховної Ради Юрій Ганущак:

— Хто першим починає, той і виграє. Експериментів не буде. Пілотних проектів також, — зазначив Юрій Іванович і наголосив на тому, що першопрохідців стовідсотково очікують «цукерки». Найсолодша — від Державного фонду регіонального розвитку. В бюджеті цього року на цільове призначення – об`єднання громад – передбачено чималу суму грошей.

Чим менша сільрада, тим швидше деградує

Причини перетворень загальновідомі. Це – недієздатність громад, насамперед, в інфраструктурному плані. На місцях не в задовільному стані лікарні, амбулаторії, школи, дитсадки. Інколи їх не вистачає. Звідси – неякісні послуги, незадовільне фінансування, система загалом кульгає й стала неефективною. Медичні амбулаторії є лише на території третини сільрад і третина коштів із центрального бюджету  дорогою до лікарень використовується недбало.

Адміністративні перешкоди не сприяють приходу інвесторів. Повноваження міського голови перетинаються з функціональними обов’язками голови райдержадміністрації. Розподіл земельних ділянок за межами населених пунктів позбавлений логіки. Є деякі сільради, де на три тисячі жителів припадає тисяча гектарів, а є такі, де на сотню мешканців – п’ять тисяч гектарів орної землі.

Не спонукає до ефективної моделі управління на місцях і фінансово-бюджетна формула. Вона була зорієнтована на вирівнювання – від видатків до доходів. Запропоновано іншу – польську модель, де половину доходів забирають громади.

Об`єднання навколо економічних центрів

Володимир Шандра пояснив всім присутнім за яким принципом пропонується об`єднання громад. Найперше – навколо центрів економічної діяльності, там де є підприємства, відповідна соціальна  інфраструктура, робочі місця.  Зона впливу таких центрів – до 20 кілометрів.

Хто у пріоритетному списку таких центрів? Великі міста, міста обласного та районного значення, колишні райцентри,  які, за законом, мають відповідати певним соціальним критеріям. Наприклад, у громади має бути обов’язково загальноосвітня школа не менше як на 300 дітей, 20 учителів, дитсадок на 150 дітей дошкільного віку, амбулаторія, відділи – соціального захисту, пенсійного фонду, майнових прав, пожежна частина, пункт швидкої невідкладної меддопомоги тощо. Завдання – створити дієздатну громаду, яка надаватиме увесь спектр необхідних послуг на відносно якісному рівні.

Одразу у залі пролунало:

— А якщо села мають потужний економічний потенціал, вони зобов’язані об’єднуватися?

— Вони можуть розглядатися як перспективні центри економічної діяльності, — заспокоює Юрій Іванович.

Деякі сільські голови з пересторогою сприймали майбутні необхідні новації, а деякі виходили із своїх суто «містечкових» інтересів. Особливо, коли Наталія Мошинська, директор Департаменту містобудування та архітектури, представила розроблений КОДА перспективний план формування територій громад. На мапі області за обрисами територіальної реформи виникає 44 зони-громади. За РДА залишається функція контролю за дотриманням законів на місцях.

Загалом алгоритм дій на цьому  етапі вимальовується такий: перспективний план КОДА обговорюється в громадах. Потім вносяться можливі уточнення або зміни.  Цей документ затверджує обласна рада. Потім його має схвалити Кабмін. І лише після цього почнеться процес переформатування громад. До 15 липня усі питання територіальної реформи на обласному рівні мають бути узгоджені.

«І я хотів би жити в Монако»

Втім, були й такі, хто категорично заперечував доцільність змін й кивав на  нерозв’язані проблеми.

— А чи будуть розформовувати села? — доноситься запитання із зали.

— Ні. Але, якщо три-чотири села об’єднуються біля міста, то  останньому надається статус міста обласного значення. І держава в такому разі передає на місця кошти й додаткові повноваження, — пояснює Юрій Ганущак.

— Ніхто не буде депутатів примушувати голосувати за те чи інше об’єднання, — наголошує В. Шандра. – Чим раніше громада ухвалить добровільне рішення, тим у неї кращі виникають перспективи.

Підгірцівський сільський голова Олександр Колпачов порушив і таку тему. Підгірці — сьогодні самодостатній населений пункт.  Найближчі два села дотаційні. Але вони більші за кількістю жителів.

— Підгірці приєднають до менш заможних сіл, враховуючи, що більшість депутатів не на нашому боці. І тоді я не виключаю протистояння: земляки мені можуть сказати, а чому ми маємо годувати сусідів? –  ставить гостре запитання Олександр Юрійович.

— Ви правильно кажете. І я хотів би жити в Монако. Не поталанило. Але якщо вам пощастило з географічним розташуванням – це не ваша заслуга. Вона, можливо, в тому, що ви є більш вправним господарем. Та це не заслуга підгірчан, — розмірковує Ю. Ганущак. – За вашою логікою, місто Немирів, що дає 60 відсотків бюджетних надходжень усієї Вінницької області, мало б стати економічною оазою і мати у себе золоту бруківку. Але горілчані заводи ми будуємо  не  в кожному місті країни. Є бідні села й райони, а є багаті. І державна солідарність в тому, щоб допомагати бідним регіонам, а  багатим створювати кращі умови для розвитку.

В доповнення теми Володимир Шандра навів такий приклад.

— Останніми днями я перебував в кількох районах. Бідкання чув приблизно однакові.  В одному райцентрі кажуть: дороги «вбиті», грошей на ремонт немає. Так ви торік з обласного бюджету отримали три мільйони, а на дороги потрібно два, — переповідає розмову Володимир Миколайович. І чує у відповідь: так треба було, мовляв, відремонтувати школу, дитсадок. — Ось територіальна реформа і спрямована на об`єднання громад та передачу їм фінансових повноважень разом із підвищеною відповідальністю за результати діяльності, — акцентував В. Шандра.

Лариса Устинська

Share Button