НОВА КОМУНАЛКА: 24 МЛРД ГРН — НА СУБСИДІЇ

З 1 квітня в Україні набувають чинності нові тарифи на житлово-комунальні послуги.  Зокрема, тарифи на газ для населення буде підвищено на 285%. Утім, в українському уряді запевняють, що тарифна реформа є одним з пріоритетів державної політики і спрямована на оздоровлення економіки країни. Про це йшлося у вівторок, 17 березня, на семінарі «На шляху до енергетичної незалежності України», що відбувся в Києві за участі представників Міжнародного банку реконструкції та розвитку і Міністерства соціальної політики України. 

На початку 2014 року ринкова ціна газу для України була однією з найвищих у Центрально-Східній Європі та у п’ять разів нижчою, ніж в Угорщині, в шість-сім разів нижчою, ніж в Естонії, Польщі та Словаччині, та в дев’ять разів нижчою, ніж для населення Австрії й Німеччини. Навіть після підвищення тарифів у травні минулого року населення сплачувало лише 17% ринкової ціни газу.

Низькі тарифи на блакитне паливо не сприяють його ефективному використанню, ведуть до надлишкового імпорту, не дають змоги інвестувати у вітчизняне газовидобування і, як наслідок, підривають енергетичну безпеку України. Більше того, нині діюча система субсидій є регресивною, адже більшу частину субсидій отримують заможні верстви населення.

«Тарифна реформа — це єдиний можливий шлях оздоровлення економіки та забезпечення енергетичної незалежності України. А перехід  до адресних субсидій дасть змогу зменшити дефіцит бюджету, позбутися тіньових схем і підвищити справедливість розподілу бюджетних коштів. Такі реформи пройшли у багатьох країнах світу, зокрема, у Польщі», — заявляє у своєму виступі Борис Додонов, старший консультант з питань енергетики Міжнародного банку реконструкції та розвитку, доктор економіки. За його словами, для зниження теплової електроенергії потрібно виконувати модернізацію будівель, переходити на лічильники «поквартирно». При цьому держава зобов’язується встановити лічильники на рівні будинків, а далі, як в усій Європі, розраховувати на допомогу держави, тобто субсидії. Пан Додонов зауважив, що планується створювати ОСББ, і громадяни братимуть відповідальність за свій будинок «у власні руки». Наразі Україна на рівні з іншими країнами Європи є учасником цього проекту.

Нагадаємо, на початку березня 2015 року Національна комісія, що здійснює державне урегулювання в сфері енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) прийняла рішення про підвищення тарифів на газ та тепло для населення.  Згідно з цим рішенням, під час опалювального сезону (з 1 жовтня по 30 квітня) ціна газу на об’єм до 200 кубометрів на місяць становитиме 3 грн 60 копійок за 1 кубометр (або 3600 грн за 1 тисячу кубометрів). На весь інший спожитий об’єм газу понад 200 кубометрів на місяць, а також не в опалювальний сезон або на приготування їжі та підігрів води протягом року встановлюється тариф у розмірі 7 грн 18,7 копійок за 1 кубометр (або  7187 грн за 1 тисячу кубометрів). Таким чином, середньозважений тариф для населення зросте на 285%.

Також рішенням НКРЕКП тариф на газ для підприємств комунальної теплоенергетики  підвищено з 1309 до 2994 грн за 1 тисячу кубометрів. У результаті тариф на теплопостачання для населення зросте на 71,8% (з 312,8 до 537,2 за Гкал без ПДВ)

У зв’язку із запровадженням тарифної реформи відбувається плавний перехід на субсидіювання населення. На сьогодні в Україні 1 млн 100 тисяч сімей користуються житловими субсидіями. Середній розмір субсидії для сімей, які вже в системі, зросте на понад 70%. Тобто на сьогодні 354 гривні на місяць — середній розмір субсидії в опалювальний період.  Раніше він складав 200 гривень. У цілому ж кількість українців, які отримають житлову субсидію,  планується збільшити до 2,5 млн осіб.

«З 1 квітня ми переходимо на нову систему оплати житлово-комунальних послуг.  Зокрема на виплату субсидій передбачено 24 млрд грн, —  наголошує  Віталій Музиченко, директор департаменту державної соціальної допомоги Міністерства соціальної політики України. — Це не віртуальні гроші! Це  додаткові надходження, які населення проплатить за завищеними тарифами. Цей ресурс передбачений і вигідний. Тобто латається дірка реальними 100 млрд грн, які забирають у нас, працездатного населення, на користь найбідніших верств населення, а також з підвищення соціальних стандартів».

«На сьогодні, ‒ продовжує пан Музиченко, ‒ субсидія призначається та розраховується індивідуально для кожної сім’ї, залежно від розміру доходу. За основу береться дохід на 1 особу.  Чим менше дохід від домогосподарства на 1 особу, тим менший відсоток оплачується за житлово-комунальну послугу.

Для прикладу. Якщо взяти сім’ю із 1 особи, яка має пенсію або дохід на рівні прожиткового мінімуму, який станом на 2015 рік становить 1176 грн, то така сім’я буде сплачувати на рівні 7,5 % від свого доходу на житлово-комунальні послуги, тобто 90-100 гривень».

За словами Віталія Музиченка, в квітні та жовтні 2015 року організації — надавачі житлово-комунальних послуг, включаючи електрику, газ та тепло,  мають виготовити і забезпечити доставку кожному абоненту спрощеної заяви та декларації для призначення субсидії. Тобто з 1 травня людина отримує платіжку та можливість звернутися до соцзахисту. Це два документи:  заява на субсидію та декларація про доходи. Тобто людина зважує, чи зможе заплатити чи ні, приймає рішення, звертається по субсидію.

«Вже зараз люди звертаються в соцзахист, щоб отримати субсидію, але з 1 травня буде новий порядок, — наголошує В. Музиченко.  —  Слід розуміти, що не треба поспішати, оскільки через  1,5 місяця порядок надання субсидій буде спрощено. Тобто з’ясовувати можна зараз, опрацьовувати теж, а звертатися після 1 травня, коли людина отримає відповідні документи: платіжку та заяву-декларацію».

Посадовець також додав: «Ми робимо максимально відкритою систему надання субсидій і водночас посилюємо відповідальність громадян за те, що можуть бути певні випадки шахрайства або надання неправдивої інформації, тому говоримо про санкції. Кожна інформація перевірятиметься. Якщо в результаті перевірки будуть виявлені факти подання свідомо недостовірної інформації, вживатимуться певні санкції: припинення надання житлової субсидії та зобов’язання повернути перераховані гроші у подвійному розмірі. Людина, яка заповнює та підписує декларацію, має знати, що ця інформація може бути використана в рішенні. Людина повинна нести за це відповідальність».

Призначення субсидії на наступний період здійснюватиметься автоматично, без подання заяви та декларації. Якщо сім’я подає декларацію, і протягом року не відбувається змін, то управління соцзахисту має право самостійно зробити запити у фіскальні служби та органи пенсійного фонду, отримати інформацію про доходи  за попередній рік та автоматично призначити субсидію. Але сім’я зобов’язана в місячний термін поінформувати управління соціального захисту про будь-які зміни, що сталися в складі сім’ї. Наприклад, змінився перелік отриманих послуг, встановлено лічильник, змінено вид доходу. Якщо цю інформацію не буде оновлено, знову ж таки можуть застосовуватися  штрафні санкції.

 

Переваги тарифної реформи:

— бюджет держави отримає шанс на оздоровлення;

— субсидії та компенсації надходитимуть тільки тим, хто їх справді потребує, а не всім споживачам, у тому числі заможним;

— зникнуть передумови для схем та зловживань;

— з’являються стимули для інвестування у власний видобуток, нові технології, зелену енергетику та енергозбереження на всіх рівнях.

Оксана Герасименко, «ТС»

Share Button